Wielu liderów mylnie uważa, że empatia jest wrodzona i nie sposób nad nią pracować. Ma się ją lub nie.
Ta umiejętność dostrzeżenia i zrozumienia emocji oraz uczuć drugiego człowieka jest cechą, nad którą możemy świadomie pracować i kształtować ją, także w zawodowym życiu.
Pomaga zmiana perspektywy, także na poziomie semantycznym. To łatwiejsze, jeśli przestawimy się z „pracownika” na „człowieka”, postaramy się dostrzec drugą jednostkę nie z perspektywy zadań, jakie ma do wykonania, ale tego kim jest. Jakie ma hobby, zainteresowania, osobowość i charakter? Co u niej słychać? Czy w domu wszystko OK? Odpowiedź dostaniemy lub nie, ale damy znać, że jesteśmy otwarci na drugiego człowieka, jesteśmy go ciekawi.
Lgniemy do empatycznych liderów, a wiele badań współczesnego sposobu pracy, zarządzania pokazuje, że empatia stała się kluczowym elementem leadershipu.
W czym empatia pomaga?
Wg. Tracy Brower (Empathy Is The Most Important Leadership Skill According To Research, Forbes, 2021) korzyści są bardzo wymierne:
- rośnie innowacyjność zespołu.
- rośnie zaangażowanie pracowników
- zespół staje się inkluzywny
- ludzie deklarują, że z empatycznym liderem w pracy, zdecydowanie łatwiej im godzić życie osobiste z pracą
- rotacja w zespole z empatycznym szefem jest znacząco mniejsza
Cały artykuł, którego lekturę bardzo polecam, znajdziecie pod linkiem poniżej: